
Egyetem- marketing esettanulmány
Piackutatás a természettudományi karon: Miért jönnek a diákok?
Mit tehetnek az egyetemek karai, ha több diákot szeretnének?
Egy felsőoktatási intézmény esetében többféle megközelítés is indokolt a tekintetben, hogy mire tegyük a hangsúlyt a beiskolázási kampányban.
Honnan tudjuk, hogy mi lesz a leghatékonyabb?
Kérdezzük meg a diákokat!

Szektor: Oktatás
Célcsoport: Érettségiző diákok
Eszközök: Piackutatás, Tartalommarketing, Stratégiai tanácsadás
A PROBLÉMA

A természettudományi karon minden évben felmerült a kérdés, hogy mire építsük a beiratkozási kampányt. A vezetőség nem tudta egyértelműen, hogy kinek a szava a legfontosabb, amikor a diákok a továbbtanulásról dönt. A szülők, a tanárok vagy esetleg a diáktársak hatása érvényesül jobban? A választás kulcsfontosságú volt, hiszen ez meghatározta, milyen üzenettel célozzuk meg az érdeklődőket. Az évek során a vezetőség folyamatosan keresett olyan válaszokat, amelyek segítségével javíthatják a beiskolázási statisztikáikat.
A természettudományi kar vezetősége minden évben tudatosan figyelt arra, hogy mire építsük a beiratkozási kampányt. Fontos volt megtalálni azt a személyt, tényezőt, indokot amely a legnagyobb hatással volt a diákok döntésére.
A kérdés tehát fenn állt: Kinek a véleménye a legfontosabb: a szülők, a tanárok vagy a diáktársak az érettségiző diákok körében. A választás kulcsfontosságú volt, hiszen ez határozta meg, milyen üzenettel célozzuk meg az érdeklődőket, vagy a viszonyszemélyeket.
Fontos tudni, hogy kire hallgatnak a jelentkezők, mert ez segíti a marketing stratégia pontosabb megfogalmazását. A diákok döntései nem csupán személyes preferenciákon alapulnak, hanem sokszor a környezetük véleményére és tapasztalataira is reagálnak. Ha tudjuk, hogy a diákokat leginkább a tanárok vagy a diáktársak befolyásolják, akkor kampányainkat ennek megfelelően alakíthatjuk ki.
Ez a tudás nemcsak a kommunikáció stílusát, hanem a kampány üzenetének tartalmát is befolyásolja. Például, ha a tanárok véleménye a legmeghatározóbb, akkor érdemes olyan üzeneteket megfogalmazni, amelyek az oktatás minőségére, a szakmai fejlődésre és a karrierlehetőségekre fókuszálnak. Ezzel szemben, ha a diáktársak véleménye a kulcs, akkor olyan közösségi eseményekre, tapasztalatokra és diákéletre kell helyeznünk a hangsúlyt, amelyek erősítik a közösségi érzést.
A döntéshozók megértése tehát elengedhetetlen ahhoz, hogy releváns és vonzó ajánlatokat tudjunk megfogalmazni, amelyek valóban megszólítják a potenciális jelentkezőket.
MIT CSINÁLTUNK?

Az oktatási intézmények számára a beiskolázás megkönnyítése mindig is kiemelt fontosságú volt. A diákok számának növelése érdekében többféle megközelítést alkalmazunk, amelyeket figyelembe kell venni a kampány tervezésekor. Az egyik legfontosabb kérdés, hogy honnan tudjuk, mi lesz a leghatékonyabb stratégia a célcsoportunk elérésére.
Kérdezzük meg a célközönséget!
A siker kulcsa gyakran abban rejlik, hogy megértjük a célcsoportunkat. A tőlünk nagyon távol álló (korban, gondolkodásban, stb) célcsoport számára készített kampány esetében ez különösen fontos. Azt tapasztaljuk, hogy sokszor van egy elképzelésünk a célcsoportunkról, de az igazából köszönő viszonyban sincs a valósággal. Sokszor halljuk az ügyfeleinktől, hogy „nem találom a közös hangot a potenciális ügyfeleimmel”. A célcsoportunk igényeinek, vágyainak és elvárásainak ismerete segíthet abban, hogy olyan üzeneteket és programokat kínáljunk, amelyek valóban felkeltik az érdeklődésüket. A piackutatás eszközeivel pontos információkat gyűjthetünk, amelyek irányt adnak a kampányunknak.
Tehát mi is megkérdeztük a diákokat….
Hogy a marketing stratégia minél hatékonyabb legyen, egy részletes kérdőívet készítettünk, amelyet a beiratkozáskor minden elsőévessel kitöltettünk. A kérdőív célja az volt, hogy megtudjuk, kik befolyásolták leginkább a diákok döntését, amikor az egyetemet választotta. A válaszok alapján kiderült, hogy a szülők szava helyett a tanárok és az idősebb diákok véleménye sokkal fontosabb volt a jelentkezők számára abban az évben.
Fun fact, hogy ezt több évben megcsináltuk és pár évente változtak a különböző csoportok hatása. Egy időben a tanárokra hallgatták inkább a továbbtanulással kapcsolatban, később pedig a szülőkre.
EREDMÉNY

Az így begyűjtött információk segítségével az egyetem minden évben frissíthette beiskolázási kampányát. A szeptemberben kitöltött kérdőívek alapján novemberre már célzott reklámüzeneteket dolgoztunk ki. Az aktuális piackutatási adatokkal a marketing kampány mindig naprakész és hatékony maradt, segítve ezzel a kar folyamatos növekedését.
Ez a megközelítés nemcsak a kampány hatékonyságát növelte, hanem folyamatosan alkalmazkodóvá tette a marketing stratégiát is. A diákok igényei és a piaci trendek folyamatos figyelése révén az egyetem marketingkampánya mindig naprakész maradt, ez pedig segítette a „képben” maradást.
Így biztosítani tudtuk a folyamatos jelentkezőket is, amely elengedhetetlen a kar stabilitása és fejlődése szempontjából. Az aktuális információk birtokában nemcsak reagálni tudtunk a változásokra, hanem proaktívan formálhattuk a kampányainkat, hogy azok maximálisan megfeleljenek a diákok vágyainak és elvárásainak.
KONKLÚZIÓ

Az iskolai beiratkozások piackutatással való alátámasztása kulcsfontosságú volt abban, hogy az egyetem pontosan tudja, kinek a véleményére kell alapoznia kampányait. Az iskolai marketing csak akkor lehet sikeres, ha mindig tisztában vagyunk azzal, hogy a diákok kire hallgatnak, amikor döntést hoznak.
A piackutatás ereje abban mutatkozott meg, hogy aktuálisak tudtunk maradni mind végig, hiszen a begyűjtött információkat csupán 2 hónap múlva már fel is használtuk a következő beiratkozási kampányban.
Ez a megközelítés nemcsak a természettudományi kar számára volt hasznos, hanem példát is mutatott más karoknak és intézményeknek, hogyan építhetik fel saját beiskolázási stratégiájukat. Meglepő lehet az oktatási intézményekre marketing szempontból tekinteni, de mi akkor megtettük és a természettudományi kar ezzel kitűnt a többi közül. Fontos, hogy a felsőoktatási intézmények is folyamatosan figyelemmel kísérjék a diákok preferenciáit, és alkalmazkodjanak a változó piaci igényekhez.
Ha egyszer megszületik a vevőfókuszú marketinggel létrehozott termék, vagy szolgáltatás, akkor nincs az a konkurens, válság, változás, ami elveheti a vevőket a márkától.
– Halasi Attila – Informédia
KIPRÓBÁLTUK.
MŰKÖDIK.
Vegye fel velünk a kapcsolatot, ha ön is szeretne a vevőfókuszú marketing útjára lépni!