Piackutatás
Ki szeret eltévedni? Persze, hogy senki. Ha van kéznél térkép, iránytű és van egy tervünk, hogy honnan hova megyünk, akkor nem fogunk eltévedni. Ha a túrázás helyett az üzleti döntések útvesztőjére gondolunk, akkor a megtervezett piackutatás egyszerre lehet térkép és iránytű, nem hagyja, hogy eltévedjünk.
De miért esik nehezünkre a piackutatáshoz, mint hasznos marketing-információs eszközhöz nyúlni? Miért van az, hogy a legtöbb cég nagyon ritkán végez piackutatást? (leginkább soha)
Mert a piackutatás nemcsak egy eszköz, hanem egy attitűd, egy stratégia, egyfajta speciális hozzáállás a piachoz.
A piackutatás alapfeltétele a kíváncsi, alázatos hozzáállás.
Hiszen itt kérdezünk és nem kijelentünk. A vezetők, a menedzserek pedig nagyon szeretnek kijelenteni, válaszokat adni, diktálni tempót, megmondani a tutit. Ez ma az aktuális trend. Már nem divat kérdezni, mert aki kérdez, arra rásüthetik, hogy nem ért hozzá, kókler és semmiképpen sem guru. Ezért aztán, a kutatás ritka, mint a fehér holló.
Amikor döntést kell hozni, azaz üzleti útelágazás előtt állunk, akkor kell, hogy felmerüljön a piackutatás igénye.
- Jobbra menjünk, vagy balra?
- Bevezessük az új terméket, vagy még várjunk?
- Csípős legyen az új szósz, vagy inkább ezersziget?
- Piros legyen az új arculat vagy kék?
- A fiatal nőket célozzuk, vagy a kisgyerekes anyukákat?
- A honlapon keresztül érkeznek hozzánk a legtöbben, vagy a Facebookról?
- Az ár alapján döntenek, vagy inkább ajánlásra?
- Szeretnek hozzánk járni, vagy mi vagyunk a legközelebb?
Megannyi kérdés, melyre jó lenne tudni a választ, hogy továbbléphessünk a megfelelő irányba.
Ezekre a kérdésekre azonban nem csak a piackutatás adhat választ, hanem a vezetői tapasztalat, a megérzés, a rutin, a tulajdonosi nyomás és még sorolhatnánk.
Az egyszemélyes döntésekkel szemben a piackutatás jobb választ fog adni, mert tudományos, sok ember összesített véleményét tükrözi és semmiképpen nem részrehajló.
Egy jól megtervezett és lebonyolított piackutatás pontos térképet ad a felelős döntéshozó kezébe a vevők, a piac, a konkurencia helyzetével kapcsolatos fontos kérdésekben, egyetlen cél érdekében, mely így hangzik: “jó döntéseket akarok hozni”.
A jó döntés pénzt hoz, a rossz döntés pénzt visz.
Persze lehet jó döntést hozni egy jó megérzés alapján – egyszer.
Két, három alkalommal se lehetetlen beletrafálni a megfelelő terméktípusba, színvilágba, médiába, kampányba, egy idő után azonban az ilyen döntéshozatali mechanizmus átmegy egyfajta fura szerencsejátékba.
Mi jön most? Piros vagy fekete? Rá lehet érezni a vevő vágyaira, fel lehet tárni motivációkat tapasztalatból. Hosszú távon azonban szinte lehetetlen folyamatosan jó döntéseket hozni megalapozott háttérinformációk nélkül.
A rossz döntések pénzt, energiát, erőforrást emésztenek és ablakon kidobottnak minősülnek, amikor kiderül, hogy nem azt, nem akkor és nem úgy kellett volna csinálni.
A piackutatások az alábbi területeken nyújtanak kézzelfogható segítséget:
- milyen szegmensek felé érdemes nyitni a piac bővítése érdekében?
- miért választják a vevők a konkurencia termékeit, mienk helyett?
- mennyire elégedettek az ügyfélszolgálattal, mennyit mosolyogjunk?
- mennyire ismerik a termékeink tulajdonságait?
- mit kedvelnek bennünk, miért szeretnek hozzánk járni, tőlünk vásárolni?
- milyen értékeket kötnek hozzánk, és milyen tulajdonságokat kapcsolnak a konkurensekhez?
- milyen erős a márkahűség, mikor pártolnának el tőlünk?
- honnan tájékozódnak a vevőink, melyik forrás a döntő?
- mennyi ideig tart a tájékozódási szakasz a döntés előtt?
- hogyan viszonyulnak az árakhoz?
- mikor döntenek?
Ezek a kérdések csak a felszínt kapargatják, azonban ha ügyesen és költséghatékonyan tervezünk, akkor meglepően kis energia-befektetéssel nagyon hasznos, sokszor elemi erejű felismerésekhez juthatunk. Nem kell mást tenni, mint megkérdezni a legautentikusabb szereplőt, a vevőt.
Tapasztalatból mondom, készséggel és örömmel válaszolnak, mert szeretik befolyásolni a dolgokat. És egy kutatásnál úgy érzik, hogy fontosak, befolyással lehetnek a folyamatokra.
Ha érdekel a piackutatás, keress valamelyik elérhetőségen a kapcsolat menüben.
